Programmid
KiVa
Kiusamisvaba Kool on koolidele suunatud kiusamise ennetamise ja vähendamise programm, mida rakendame alates 2023/2024 õppeaastast.
Meie kooli KiVa-tiimi liikmed on:
- Eileen Laidus – KiVa-tiimi juht, õpetaja ja klassijuhataja
eileen.laidus@tfk.tartu.ee
- Rita Grigor – õpetaja ja klassijuhataja
- Hanne Jalas – õpetaja ja klassijuhataja
- Peeter Jõeloo – õpetaja ja klassijuhataja
- Kristi Mumm – õppejuht
- Anne Tamm – õpetaja ja klassijuhataja
- Liis Masik-Uuk – sotsiaalpedagoog
- Tatjana Raškovskaja – Ukraina õpilaste õpetaja
KiVa rakendamine meie koolis
Meie koolis ei ole kiusamine lubatud ega aktsepteeritud. Tegutseme kõik koos selle nimel, et kiusamist ära hoida ja tekkivaid juhtumeid tõhusalt lahendada.
Selleks:
- viime läbi KiVa-tunde, kus käsitleme kiusamise teemat, kiusamisele vastu seismise põhimõtteid ning tegeleme väärtuskasvatusega laiemalt;
- KiVa klassijuhatajatunnid toimuvad kaks korda kuus 1., 4., ja 7.klassides ning kord kuus kõikides teistes klassides;
- uurime ja lahendame esile kerkinud kiusujuhtumeid õpetajatest ja spetsialistidest koosneva KiVa-tiimiga, kes on saanud selleks spetsiaalse väljaõppe;
- levitame koolis kiusuennetuslikke sõnumeid KiVa-plakatite ja erinevate temaatiliste ürituste vahendusel;
tagame vahetundides korra korrapidajaõpetajate abiga; - kutsume lapsevanemaid kaasa mõtlema ennetuses ja usalduslikule koostööle juhtumite lahendamisel (loe ka KiVa lapsevanemate miniõpikut – https://www.kiusamisvaba.ee/kiva-programm/lapsevanemate-miniopik/ )
Kui kahtlustad kiusamist, palume kindlasti sellest teada anda klassijuhatajale või KiVa-tiimile!
Juhtumite lahendamise kord Tartu Forseliuse Koolis
Kui on tekkinud kahtlus, et kedagi kiusatakse, siis informeeritakse sellest KiVa tiimi. Selleks on õpetajate toas olemas eeluuringu ankeedid. KiVa meeskond otsustab pärast eeluuringu ankeediga tutvumist, kas tegemist on kiusamisjuhtumiga.
Juhtumid, mida ei saa käsitleda kiusamisena, edastatakse klassijuhatajale või sotsiaalpedagoogile. Juhtumid, mida lahendab KiVa tiim, lahendatakse vastavalt KiVa programmis ettenähtud meetodiga.
Juhtumite lahendamiseks toimuvad eravestlused ohvriga ja seejärel kiusajaga, millele järgneb rühmavestlus kiusamises osalenud õpilastega, järelvestlus ohvriga, järelvestlus kiusajaga. Ohvri soovi arvestades on võimalik ka rühmavestlus kiusaja ja ohvriga.
Vestluste käigus sõlmitakse kokkulepped kiusamise lõpetamiseks. Järelvestlusel kontrollitakse, kas kokkulepetest on kinni peetud ja kiusamine on lõppenud.
Kiusamisjuhtumi lahendamisel kasutame astmelisi mõjutusmeetmeid:
1. aste – individuaalne vestlus õpilasega, kus sõlmitakse kokkulepped kiusamise lõpetamiseks
2. aste – vestlus õpilase ja tema vanemate või seadusliku esindajaga
3. aste – ümarlaud õpilase ja tema vanematega õppejuhi või direktori juures
4. aste – juhtumi üle andmine politseile
Järgmine aste rakendatakse, kui eelmise astme kokkulepetest pole kinni peetud või need ei ole andnud tulemusi.
Kõik vestlused dokumenteeritakse.
VEPA
VEPA metoodika on tõenduspõhine ennetustegevus, mida kasutatakse koolis tavapärase õppetöö käigus. VEPA aitab lihtsate ning mänguliste klassijuhtimistehnikate abil luua toetavat õpikeskkonda. VEPA toetab laste eneseregulatsiooni- ja sotsiaal-emotsionaalsete oskuste arengut, koolipere vaimset tervist ning ennetab laste riskikäitumist. Rakendame VEPA metoodikat alates 2019/2020 õppeaastast.
Liikuma Kutsuv Kool
Liikuma Kutsuv Kool on haridusuuendusprogramm, mille sihiks on muuta Eesti koolikultuur liikuvamaks. Liikuma Kutsuva Kooliga liitusime 2018/2019 õppeaastal
Tulevikukool
Tulevikukooli programmi eesmärk on aidata luua õppija arengut toetavat õppimis- ja õpetamiskultuur toetades programmis osalevate koolide tõenduspõhise ja koostöise muutuste juhtimise võimekust. Läbisime Tulevikukooli programmi 2019/2020 õppeaastal.
Roheline kool
Programm “Roheline kool” toob keskkonnahoidlikku mõtteviisi õppeasutuse igapäevastesse tegevustesse ning aitab seda süsteemselt ja terviklikult rakendada. Liitusime Roheline kool programmiga 2023/2024 õppeaastal.