Selle õppeaasta jooksul viis 8.B klassi õpilane ja Maailmamuutja Otto Pintson oma loovtöö raames läbi põhjaliku keskkonnaülevaatuse, mille eesmärgiks oli kaardistada meie kooli praegust olukorda keskkonnateemade osas.
Keskkonnaülevaatuse käigus viis Otto läbi neli küsitlust tervele kooliperele: I kooliastme õpilastele, II ja III kooliastme õpilastele, õpetajatele ning lapsevanematele. Lisaks vestles ta direktori, söökla juhataja ning koristusfirmaga.
Suur aitäh kõigile, kes küsitlusele vastasid ja keskkonnaülevaatuse valmimisele kaasa aitasid!
Siin on kokkuvõte uurimuse tulemustest:
Meie kooli õpilased arvavad, et koolis on oluline keskkonnateemadega tegeleda ning 79% õpilastest oskab nimetada rohelisi tegevusi, mida oleme juba ära teinud. Näiteks nimetati kooli uut prügisorteerimissüsteemi, kõige rohelisema klassi võistlust, kooli ümbert prügi koristamist, Maailmamuutjate tegemisi ning keskkonnateemalisi lõiminguprojekte ja üritusi.
Üle poole õpilastest käib koolis jala (57%) või jalgrattaga (26%).
Kõige olulisemateks keskkonnaga seotud teemadeks peavad õpilased mere reostuse vähendamist, prügi ja jäätmete vähendamist ja vee säästmist. Kõige vähem oluliseks peavad õpilased keskkonnaaktivismi ja roheliste transpordivahendite kasutamist. Toredaks tulemuseks oli see, et meie kooli algklassiõpilased arvavad, et meie planeedi päästmiseks on oluline kooli keskkonnasõbralikumaks teha. Kõik algklassid arvavad, et nende valikutel on mõju tervele planeedile. Oluliseks näitajaks, millega edaspidi tegeleda on see, et 60% õpilastest ei tea, mis on digiprügi.
II ja III õpilaste küsimustikule vastas 285 õpilast, mis on umbes 71%. Algklasside õpilased vastasid küsimustele ühiselt koos oma õpetaja abiga. Vastas 4 klassi.
Meie kooli õpetajad teavad samuti tegevusi, mida on meie koolis juba keskkonnateemadel tehtud. Üllatav tulemus oli see, et vaid 49% õpetajatest arvab, et keskkonnaharidus on oluline teema, millega koolis tegeleda. Õpetajatest käib koolis jalgsi jalgsi 27% ja rattaga 6%. Umbes 75% õpetajatest olid huvitatud köögiviljapeenrast kooliaias. Õpetajad leidsid, et toiduraiskamisega on koolis pigem veel probleeme ja sellega tuleks tegeleda. Oma kodus sorteerivad õpetajad kkõige rohkem paberit ja pappi (100%) ning taarat (97%), kõige vähem aga pakendit (66%) ja biojäätmeid (69%). Kõige olulisemateks keskkonnaga seotud teemadeks peavad õpetajad prügi ja jäätmete tekke vähendamist, teadlikku tarbimist ja elurikkuse säilitamist.
Õpetajate küsimustikule vastas 33 õpetajat.
Meie kooli lapsevanemad, kes küsimustikule vastasid, teavad, et osaleme Rohelise Kooli programmis (83%) ja arvavad, et keskkonnaharidus on oluline teema, millega koolis tegeleda. 89% lapsevanematest on kursis ka Maailmamuutjate tegemistega. Peaaegu kõikidel vastanud lapsevanematel on igapäevaelus keskkonnasõbralikud harjumused, näiteks kasutatakse riidest poekotti, oma joogitopsi ja sorteeritakse prügi. Lisaks taaskasutatakse riideid ja eelistatakse kohalikke ning ökotooteid. Väga paljud vanemad liiguvad jalgsi, rattaga või bussiga. 96% lapsevanematest tahaksid, et koolihoovis oleks elurikkuse aed või köögiviljapeenar ning 91% lapsevanematest on köögivilju kasvatanud ka oma kodus. 86% lapsevanematest usub, et kliimamuutused on inimtekkelised.
Lapsevanemate küsimustele vastas 61 vanemat.
Küsitlustes märkisid kõik vastanud ära, milliseid keskkonnaga seotud teemasid peavad nad kõige olulisemaks ja kõige populaarsemateks vastusteks olid:
- prügi ja jäätmete vähendamine,
- elurikkuse säilitamine,
- teadlik tarbimine.
Keskkonnaülevaatuse tulemustest järeldasime Maailmamuutjatega, et kindlasti vajab tähelepanu prügi sorteerimise ja jäätmete vähendamise teema, sest seda peeti keskkonnateemadest üheks olulisemaks. Samuti on vaja õpilaste teadlikkust tõsta digiprügi osas.
Oluline on pöörata tähelepanu ka õpetajate teadlikkuse tõstmisele keskkonnateemade osas.
Peaaegu kõik vastanutest oleksid koolihoovis huvitatud elurikkuse aiast ja/või köögiviljapeenardest. See on idee, mille teostamiseks võiks järgnevatel aastatel lahendusi leida.
Samuti saime teada, et meie koolis on väga toredaid rohelise mõtteviisiga vanemaid, keda võiksime koolielu keskkonnasõbralikumaks muutmisesse ja Maailmamuutjate tegevustesse rohkem kaasata.
Aitäh veelkord vastanutele ja Ottole selle põhjaliku töö eest!
Koos rohelisema tuleviku poole!